March 2024
February 2024
January 2024
December 2023
November 2023
October 2023
September 2023
August 2023
July 2023
June 2023
May 2023
April 2023
March 2023
February 2023
January 2023
December 2022
November 2022
October 2022
September 2022
August 2022
July 2022
June 2022
May 2022
April 2022
March 2022
February 2022
January 2022
December 2021
November 2021
September 2021
August 2021
July 2021
June 2021
May 2021
March 2021
February 2021
January 2021
December 2020
November 2020
October 2020
September 2020
August 2020
July 2020
June 2020
May 2020
April 2020
March 2020
January 2020
December 2019
November 2019
September 2019
August 2019
April 2019
March 2019
February 2019
January 2019
December 2018
October 2018
September 2018
August 2018
July 2018
June 2018
April 2018
March 2018
January 2018
December 2017
October 2017
September 2017
August 2017
July 2017
May 2017
April 2017
March 2017
February 2017
January 2017
December 2016
November 2016
October 2016
September 2016
July 2016
June 2016
May 2016
April 2016
March 2016
February 2016
January 2016
December 2015
September 2015
July 2015
June 2015
May 2015
April 2015
March 2015
January 2015
December 2014
October 2014
September 2014
August 2014
June 2014
May 2014
April 2014
February 2014
December 2013
November 2013
October 2013
September 2013
August 2013
July 2013
May 2013
April 2013
March 2013
February 2013
January 2013
December 2012
November 2012
October 2012
September 2012
August 2012
June 2012
May 2012
March 2012
January 2012
December 2011
July 2011
June 2011
May 2011
April 2011
March 2011
February 2011
January 2011
December 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
June 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
April 2006
March 2006
February 2006
January 2006
December 2005
November 2005
October 2005
September 2005
August 2005
July 2005
June 2005
May 2005
April 2005
March 2005
February 2005
January 2005
December 2004
November 2004
October 2004
September 2004
August 2004
July 2004
June 2004
January 2004
December 2003
November 2003
October 2003
September 2003
                
info at bbgoal.com
rouyasadr at yahoo.com


Enter Your Email
 





موج فرانوی موسیقی ایرانی
May 26, 2007


سبک"پسامدرنیسم سنتی آوانگارد"یکی از موجهای نوین موسیقی امروز جامعه ماست که هواداران بسیاری در میان علاقمندان و بی علاقگان به شعر و هنر و موسیقی ایرانی دارد.بعضی از کارهای این سبک از روی اینترنت دانلود شده و کپی سی دی هایش،به صورت زیرزمینی و روزمینی ،با سرعت محیرالعقولی تکثیر و پخش می گردد .آخرین آلبوم این سبک، "a track from nohsem munjoo"نام دارد .این آلبوم،با تلفیق گامها به جای تلفیق سازها،ملغمه ای از آواز و موسیقی سنتی و ریتم ها و سبک های راک،سنتی،جاز،محلی،بلوز،خالتور،باباکرم و...است ولی در عین حال،هیچکدام از آنها نیست و به پرفورمنس کاملا جدیدی می رسد.خواننده،در این آلبوم،با تلفیقی از شعرهای حماسی:"بشو بشو ما ترا نخوام"،"جنگ گودرز و گرد آفرید"و اشعاری از ادگار آلن پو با آواز ابوعطا،خواننده را به وجد می آورد و با تحریر آواز ایرانی روی عبارت:"to be or not to be"هاملت، او را در پروسه رویکردی کریتیکال به موسیقی ایرانی،به بشکن زدن و رقص شاطری و حرکات موزون بخصوص در ناحیه سر و گردن و کمر وامی دارد.،و در نهایت، با ترانه"دیشب اومدم خونه تون نبودی-جان جهان دوش راستشو بگو to meکجا رفته بودی" به سوبژه ای از نگاه ابژکتیو و هردمبیلیستی هرمنوتیزه شده از ترانه باب دیلن از طریق جابجایی و تغییر فواصل گامی و ربع پرده ها و اجرای آن در گوشه کرشمه و شور،و در نهایت موسیقی ایرانی می رسد .
این سبک از موسیقی،بی شک ماتریال کارش را از سنت گرفته است و بازتابی است از صافی طبیعت که از ذهن مخاطب گذشته و او را از طریق کارکردهای تجریدی زبان و هر صدایی که ممکن است از حنجره یا ساز یا هر جای دیگری خارج شود ،به ابژه هایی زیبایی شناسانه می کشاند،آمیزه ای از نوای آب و دریا و خروس و سگ و گربه و شتربیابانگرد و پلنگ مازندرانی.تا همه و همه،در یک کلکشن فرمالیستی و ارتباط ساختاری میان شعر و موسیقی قرار گرفته،فرم شعر، آواز ،تحریر و موسیقی قدیم را به چالش کشیده وبه حنجره خواننده فرصت دهند تا عربده بکشد:مولانا را با عربده،حافظ را با جیغ بنفش و سعدی را با برشهای مقطعی از نفسهای ممتد و طولانی و حنظله بادغیسی را از ته حلق و نای و مری و کلیه جهاز هاضمه بازتولید کند و بخواند و به ریش شعر سنتی و نو و مدرن و سنت زده ها و مدرن های متحجر خشک متصلب بی شعور بخندد:نگره ای نوین به "ویرانگری"هایدگری و شالوده شکنی ،در اثبات این که در آواز،می شود به انتقال معنا در شعر سنتی اکتفا نکرد و از آن فراتر رفت .این سبک،علاوه بر تحریر چهارگاه،ازاصواتی نظیر نوای سگ و گربه نیز در موسیقی ایرانی استفاده می کند تا در کشاندن خواننده به افقهای معنایی نوین،چنان کمپوزیسیونی بیافریند که خواجه حافظ شیرازی هم تا به حال به خواب ندیده است.
بی شک توضیحات تئوریک این سبک،اذهان را به چالش وامی دارد:اگر تا به حال کسانی که از آواز شجریان و ناظری لذت می بردند،در حقیقت از غزل حافظ و معنی اش لذت می بردند .در حالی که این سبک،در رویکردی مشابه شکستن شاخ غول،غزل حافظ را وسیله ای برای انعکاس کلیه صداهای بیرون و درون در می آورد که با اصوات بلند در اجراهایش طنین اندازگردد.چرا که به اعتقاد این سبک،حنجره،فراتر از ساز است.حنجره،یک ابزار تولید صداست-هر صدایی که در طبیعت وجود دارد-و بنابراین،باید تا می توانید،از آن صدا در آورید.
در جمع،سبک"پسامدرنیسم سنتی آوانگارد"،زلزله ای نوین بر پیکره موسیقی امروز است که قادر است آن را تا عرش اعلی بالا ببرد....البته مخالفان جدی نیز دارد،مخالفانی که هیچ کدامشان شعور و سواد ندارند و سر فیلمهای تارکوفسکی،دهن دره می کنند!
(چاپ شده در روزنامه پنجشنبه اعتماد ملی)



نظرات (10)

طنز زيبايي بود ولي به شخصه نمي تونم در مورد علاقه ام به آثار نامجو دروغ بگم. مخصوصا بعضي از آهنگهاش كه به نظر شخصي ام خيلي تاثير گذاره. به هر حال شايد نظرات صاحبنظري مثل من كه هيچ سبك خاصي براي انتخاب موزيقي نداره خيلي قابل طرح نباشه. :) در ضمن سوالي از خدمتتون داشتم كه به ايميلتون ارسال كردم ممنون ميشم جوابش رو بدونم
با تشكر
موفق باشيد

یاور:

عالی بود.

siavash:

kheili khandidam, kheili dorost va jaleb bood. vali hala khodayish karash hes o hal dare inke az davoov maghami berese be david bowei ya roo shere shamloo naghali kone.

na khahar esfahaniha romon be difal inghadrha ham bisalighe nistan!

بابک:

چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
تا وقتی که بالا رفتن بقیه رو مسخره کنیم و با به لجن کشیدنشون ( البته به زعم خودمون) فکر کنیم که خودمون بالا رفتیم ... همینی هستیم که هستیم ..... وا اسفا برای ملکی که متفکرینش ما باشیم .... وا اسفا

سلام. ممنون... شما لطف دارید!!

پرهام:

هیچ کس مجبور نیست به زور یک سی دی موسیقی تهیه کنه و بشینه با اجبار گوش بده! ... هر کس از هر کاری خوشش نیاد فقط میتونه بهش توجه نکنه، نبینش، نشنوش، همین...این که دیگه انقدر زجه مویه نداره که ...
گرتو بهتر میزنی بستان بزن!

پرهام:

هیچ کس مجبور نیست به زور یک سی دی موسیقی تهیه کنه و بشینه با اجبار گوش بده! ... هر کس از هر کاری خوشش نیاد فقط میتونه بهش توجه نکنه، نبینش، نشنوش، همین...این که دیگه انقدر زجه مویه نداره که ...
گرتو بهتر میزنی بستان بزن!

پرهام:

هیچ کس مجبور نیست به زور یک سی دی موسیقی تهیه کنه و بشینه با اجبار گوش بده! ... هر کس از هر کاری خوشش نیاد فقط میتونه بهش توجه نکنه، نبینش، نشنوش، همین...این که دیگه انقدر زجه مویه نداره که ...
گرتو بهتر میزنی بستان بزن!

خانم صدر - سلام
این قدر ایسم های مختلف نام برید و ماهم که بی سوات و جوات!