-ارتکاب به اعمال شنیع از قبیل خواندن درملأعام که باعث شادمانی و خنده و کف و سوت در رعیت بشود چه حکمی دارد؟
-انجام هر عملی که موجب شادمانی و خنده رعیت شود درملأعام جایز نیست و مرتکبین، اراذلواوباش حساب میشوند. ملأعام خاص کتک و زدن و بردن و نوجهخوانی است.
-فروش آب انگور چه حکمی دارد؟
- اگر در دبه باشد جایز نیست. احوط آن است که در لیوان یا در پاکت ساندیس باشد.
-کشت و خریدوفروش موادی که احتمال تبدیل آنها به مسکرات میرود از قبیل خرما و انگور و از این قبیل چیست؟
-احتیاط آن است که مخصوص مجالس عزاداری کشت شود.
-آیا تظاهر به دزدی و خوردن مال مردم در روز روشن توسط مسئولین جایز است؟
-خیر. مستحب مؤکد است که در خفا انجام گیرد.
-گرفتن امکانات مالی از قبیل ماشین شاسیبلند توسط نماینده مجلس چه حکمی دارد؟
-جایز و بلکه مستحب و درعداد خدمت به انقلاب است اما برای جلوگیری از ریبه، احتیاط آنست که شاسی آن کوتاه باشد.
-توزیع ثروت و قدرت بین رعیت چه حکمی دارد؟
-مستحب است که توزیع جیفه دون و پلید دنیوی از اقربا شروع شود و از آلودن دامان رعیت به آن جلوگیری گردد. چنانکه نقل هست که فرمودهاند: «چاهی نکن بهر کسی؛ اول خودت، دوم کسی»
-آیا میتوان با زور و اجبار بانوان را به انجام یک واجب شرعی مثل حجاب مجبور کرد؟
-خیر. جایز نیست و زور و اجبار کفایت نمیکند. بهتر است با جریمه و زدن و بردن همراه باشد.
-تورم رگ گردن دلسوختگان به نابسامانی اوضاع و احوال چه حکمی دارد؟
- هنگام مشاهده فسق و فجور از قبیل بیحجابی زنان و دف زدن و قردادن پیرمردان در ملاء عام ، واجب است که رگ گردنشان قلمبه شود ولی در برابر دزدی و چپاول اموال بیتالمال تو.سط اقزبا جایز نیست و شایسته است زیرسبیلی رد کنند.
-معلوم بودن موی بانوان درملأعام چه حکمی دارد؟
- در مواقع رأیگیری و راهپیمایی، وجوب کفایی دارد. در ایام دیگر احوط آنست که مرتکبین بسته به رؤیت دقیق و موشکافانه برادران کارشناس در امور تبرج، نقرهداغ شوند.